
RADIOMAAILMA
KANSAINVÄLISEN RADIOKUUNTELUN ERIKOISLEHTI

3/2025           		     				                

Voice Of America 1942-2025

Tuomo Vesala

TalkSPORT

Kesäkokoukseen Iittiin



   RADIOMAAILMA 3/20252



   RADIOMAAILMA 3/20254

	 After many committees, hearings, and reports, the 
VOA charter was created in 1975, emphasizing the in-
dependent nature of the radio station as a journalistically 
high-quality medium whose content is not subject to 
government control. This self-evident fact of Western 
mass media has driven President Donald Trump crazy. 
Trump does not want to govern so much as to be admired 
and flattered, and woe to anyone who does not accept 
this. 
	 Of all the foreign services, VOA has always been in a 
class of its own. It has had the most transmitters, the most 
program hours, the most languages broadcast. However, 
the downfall of VOA has not been solely Trump's fault. 
It is clear to long-time VOA listeners that VOA has long 
been a shadow compared to best days. Shortwave ope-
rations have been severely curtailed, and the public has 
been pressured to listen to programs via streaming over 
the Internet. No one listens to those streams. Decision 
makers have opted to not understand that radio is not a 
podcast, and it is not used as such. 
	 In its early years, Voice Of America was one of the 

VOICE OF AMERICA 
Is VOA silent for good?

	 TEXT: JARI LEHTINEN, Lahti. 

Voice of America has always been a bone of 
contention for politicians, from Joe McCarthy 
to Lyndon Johnson and now Donald Trump. 
VOA is the radio of the US Congress, but only 
as long as the US Congress is interested. It 
is unclear whether the Voice of America has 
a future, and if so, what kind. 

most important calling cards of the United States to the world. Its influence 
in the turning points of history is unparalleled. Just one example: In May 
1989, when students held a tent village in Tiananmen Square, young peop-
le in Nanjing recorded VOA's Chinese-language reports on cassette tape, 
climbed the trees in the local town square, and from there played VOA news 
to the public, telling the Chinese what was happening in their own country.
	 Journalistic credibility, on the other hand, was already proven during the 
Bay of Pigs invasion, when VOA broadcast the same news about the failure 
of the operation that the Americans also heard, in Spanish,  around the clock. 
In the case you happened to listen to the CIA-run Radio Americas on the 
Swan Islands, you would hear that the invasion was a perfect success and 
that Castro's end was only a few hours away.

Jamming 

	 The VOA budget is well known. The US Congress approved it every year. 
In 2024, USAGM had a staff of 3,500 and a budget of $886 million. This 
included Radio Free Europe, Radio Free Asia, Radio Farda, Radio Marti, 
and VOA. The amount spent by the Soviet Union and the Eastern Bloc on 
shortwave jamming is anyone's guess. The operating costs of 3,000 jam-
ming transmitters were anywhere between $0.5 and $1.2 billion per year. 
No Western foreign service spent that much money on its operations in the 
1960s-1980s.
	 Jamming was one of the good reasons to build the most comprehensive 
global broadcasting network possible. Congressmen had to be explained 
why the SW station could not be located on the border of the target, but 
rather much further away, and the idea did not really get through if the person 
in front of them was a block of wood, such as Joe McCarthy. The decision 
makers were given advertising leaflets promising how the radio signals of 



RADIOMAAILMA 3/2025 5

freedom shot from different parts of the world would surround 
the oppressive empire and leave it defenseless. 
	 The jammers concentrated on the big cities. Gaps existed in 
the rural areas. It was significant that the jamming only affected 
the native language broadcasts of the target area; Russian, Bela-
rusian, Polish. English broadcasts were not interfered. Thanks 
to this, one VOA radio pesonality rose above the others, and his 
programs reached an audience of hundreds of millions.

Music USA 

	 I wrote about Willis Conover many times in Finnish DX ma-
gazines. In this context, a few words about Conover's influence 
are appropriate. He more or less single-handedly turned the 
youth into DX listeners in the 1950s. 
	 In the 1950s, urban youngsters discovered that jazz was cool, 
and the irritating youth in their flat hats began to listen to the 
infernal blasting in cafes, concerts, and on shortwave radio. 
In the memoirs of DX veterans from the 1950s and 1960s, it 
is regularly stated that Willis Conover introduced them to DX 
listening. Jyrki K. Talvitie, who organised the founding meeting 
of Finnish DX Association, made it a habit to listen to Music 
USA broadcasts from a different relay station each time and 
enjoy the music that was broadcast from the most exotic places, 
all the way even to the Mediterranean. Then one day Voice Of 
Indonesia announced on the neighbouring frequency.  
	 In jazz circles, Conover was shrugged off because he was 
neither hip nor cool. Conover's understanding of jazz was fro-
zen in the year 1950. On the other hand, to Louis Armstrong 
and Duke Ellington and their generation Conover was the 
government representative who knew what they had done and 
appreciated it. This didn't happen too often. On one of the USIA 
tours, Frank Zappa witnessed Duke Ellington humbly asking 
for pocket money from his manager. To Zappa this was a most 

depressing sight. The man is Duke Ellington, and he has to beg for 
alms. Americans generally didn't appreciate their jazz musicians until 
they heard that in Europe they were hailed as geniuses.  
	 Willis Conover remained unknown to Americans because VOA 
programs were not allowed to be broadcast to the American public. 
This law was a bit silly, considering the nature of shortwave, but it 
meant that Willis Conover was not heard on NPR stations, even if 
they had been interested.  
	 The US Information Agency USIA could not have come up with a 
better PR man for its tours. Conover would also visit Finland on his 
travels, but of course the real success was experienced in Moscow. 
The hall of the Composers' Union was packed. People hung on the 
door frames outside the hall. Conover stepped forward, said "Good 
evening" in his inimitable voice, and received applause. Welcome 
was rather mild. The audience calmed down after just ten minutes.

Special English 

	 In Finland, news in simple Finnish are regularly heard on the radio. 
They can be ridiculed as a radio for the hearing impaired, but they 
fulfill a certain need. In the 20th century, English teaching on a glo-
bal scale was organized in schools in a simple way: typically it did 
not exist. The exception was the English-speaking former colonies, 
where English was taught in a manner of 1920’s Oxford. 
	 VOA's Special English introduced the basics of the English lan-
guage using a basic vocabulary of 1,500 words. If an expression in 
a news text was not found in the Special English dictionary, it was 
rewritten as many times as necessary, until it was told in Special 
English. 
	 There is a reason to claim that Special English was the most signi-
ficant of all Voice Of America's inventions. VOA's listener mail was 
full of letters from rural China, each time telling exactly the same 
story: how the teaching at school was bad and VOA's Special English 
had opened up completely new worlds. Now I am an engineer in a 



   RADIOMAAILMA 3/20256

   
	 The Voice of America transmitted to wartime Finland in Finnish 
1942-45 and then resumed during the Cold War from 1951-53.
Available evidence suggests that those broadcasts never found the 
kind of audience that BBC Finnish programs did, nor the believ-
ability. Interestingly, the VOA Finnish section was heavily staffed 
by people with links to Raivaaja, a social democratic newspaper 
in Fitchburg, Mass. 
	 A mainstay was Professor John Kolehmainen, who authored a 
history of Raivaaja ("Sow the Golden Seed") and VOA/Finnish 
("Amerikan ääni kutsuu Suomea"). A main reason for VOA's puny 
audience in Finland was that due to atmospheric conditions direct 
shortwave transmissions from the U.S. were unreliable. Therefore, 
an attempt was made to pick up the signal in England and have it 
relayed by the BBC. Sound quality was atrocious. 
	 While I met several VOA correspondents during my work in 
Africa and the Soviet Union, my best discussions were with Piltti 
Heiskanen, a native of Finland whose Estonian was so good he 
became the head of the VOA Estonian section. We met when he 
served as the U.S. press attache in Helsinki. It was because of our 
contacts that one day in the 1970s, while I was a local reporter for 
the Baltimore Sun, I got a call from the VOA's head of European 
operations. He said I had been recommended as a candidate to 
head the Estonian section, presumably to lessen internal disputes 
among its staff. Our conversation ended quickly when I revealed 
that I did not speak a word of Estonian.  
	 Another figure associated with VOA/Finnish was Esa Arra, a 
longtime voice on YLE, Finland's national broadcaster, who edited 
a small immigrant paper in Brooklyn, N.Y. While his story has 
never been written, the native of Finland first became associated 
with the American propaganda efforts in wartime Stockholm, 
Finland's window on the West. 
	 Now that Trump is killing the Voice of America (and Radio Free 
Europe/Radio Liberty), let's celebrate one of its heroes. 
	 Willis Conover, who died in 1996, was one of the best known 
Americans in much of Europe, even though he was pretty much 
unknown in his native country (due to a stricture that forbade the 
airing of VOA programs inside the U.S.). That was because every 
weeknight he broadcast on the VOA two hours of popular music-
-"Standards," featuring swing bands like Benny Goodman's and 
Glenn Miller's, and "The Jazz Hour." 
	 Except for Radio Luxembourg and a handful of others, pop mu-
sic was scant on Europe's government-controlled airwaves in those 
days. Conover's programs attracted a huge audience, particularly 
behind the Iron Curtain where they were not jammed. 
	 I saw Willis Conover once in Finland where his talk drew a big 
audience--and a standing ovation. Because of him, I am still a jazz 
retrograde, favoring the big band era. 
	 In jazz circles in the U.S. Conover was a controversial figure 
because he tended to steer away from stylistic experiments that 
were popular particularly among cutting-edge Black musicians. 
At VOA, he was allowed to do his thing. He was a potent weapon 
in the U.S. propaganda arsenal. RM

VOA AND I
	
TEXT: ANTERO PIETILÄ, Baltimore, USA.

large international company, etc.
	 It is actually no wonder that Special English was adopted by 
the Americans. Such a bold move against tradition would have 
been too much to the British. On the contrary, the British had 
made BBC English a standard of English language that could 
only be revised after years of diligent committee work, if even 
then. 

Recent events

	 President Trump's order ended funding for USAGM, i.e. all 
US foreign services, on March 15, 2025.
	 The order has been revoked in federal court, and a judge 
ruled on April 22, 2025 that the funding must be restored and 
all those laid off must be reinstated. Many have since chosen 
retirement and other severance packages, and the situation is 
very unclear. 
	 VOA has challenged the ruling that orders radio station Voice 
Of America to continue its operations like it would be a radio 
station.  
	 The staff in Greenville was fired in the end of May. Radio 
Free Asia is still broadcasting from Taiwan. Baltic Waves 1386 
in Lithuania relays Radio Liberty for free.  
	 Perhaps the end of VOA would have been only a matter of 
time. Naturally, Voice Of America was a relic from another 
era, a time when facts mattered, politics had substance, and 
reliability and predictability had value.
	 Above all, VOA was a tool for Americans to gain friends to 
their side. In this sense, scrapping VOA has been a perfectly 
logical move by the Trump administration. Trump has made 
it crystal clear that America does not need friends, nor does it 
need anyone on its side. RM 



RADIOMAAILMA 3/2025 7

VOA and the BBC. The $120 million complex, built over five years, 
reached all of Asia, and according to the advertising, up to 40% of the 
Earth's surface. The station's main task was to transmit Radio Free Asia 
programs. In the 2000s, VOA no longer automatically verified every 
report and QSLs had to be destroyed in earnest. Udon Thani was an 
exception. It responded directly from the station with its own card. 
	 Radio Thailand World Service rented program time from the Udon 
Thani station. Now that the station has gone silent, the programs of the 
Thai foreign service are broadcast in Bangkok on FM 88.0 MHz and 
on Facebook.

	 BELIZE  VOA Punta Gorda opened in 1984. The station, grounded 
in salt water on the seashore, used 50 kW medium wave transmitters 
on frequencies 1530 and 1580. Despite promising specs, Belize was 
by far the rarest VOA relay in the Finnish latitudes. VOA Punta Gorda 
was eventually to be moved to broadcast Radio Martin's program to 
Cuba. However, the US government wanted to emphasize the Middle 
East as a target area, and so the Punta Gorda relay station was closed 
on September 15, 2002. I tried hard, I hoped hard, but I could not hear 
Belize. 

	 BOTSWANA VOA Selebi-Phikwe was built as a medium wave stati-
on (648 kHz) in 1980 to fill the gap in coverage in South Africa. Radio 
Botswana broadcast from the mast during the day, and its coverage 
improved significantly. After the Liberian relay station was destroyed, 
VOA Africa's new short wave center was built on Moeping Hill in 

Voice of America's global operations have 
brought many exotic radio countries to DX lis-
teners that have been difficult, if not impossible, 
to catch with some other radio station. This is 
an incomplete overview of VOA's various relays 
over the decades. 

	 AFGHANISTAN Wherever Americans land, American 
Forces Radio and Voice Of America seem to go along. 
When Afghanistan was conquered from the Taliban in the 
early 2000s, an efficient medium wave station was opened 
in Kabul on the frequency 1296 kHz. Not only VOA's 
Ashna Radio could be heard, but also Deutsche Welle and 
Radio Azad. Another medium wave station was set up on 
the Pakistani border in Khost on the frequency 621 kHz. 
This channel offered VOA Deewa Radio to the hearing ears. 
Responses to the reports arrived to me in the same envelope 
from Washington. Shortly after this, in 2021, the Taliban had 
enough of the leaven and returned to Kabul to change the 
broadcast to a more orthodox format. 

	 BANGKOK During the Vietnam War, it became impor-
tant to shape the mood in Southeast Asia. In 1969 was built 
on friendly soil in Thailand a 1000 kilowatt medium wave 
station, which has always been very well received in Finland. 
Programs produced by the Thai Ministry of Foreign Affairs 
have also been heard continuously on frequency 1575. In 
the 1980s, the station was called Voice Of Free Asia, which 
had nothing to do with Taiwan's foreign service of the 
same name. My answer to VOA Bangkok comes from this 
program. In the 2000s, the name was Radio Saranrom. The 
sudden closure of VOA has left Radio Saranrom without a 
radio transmitter. 

	 UDON THANI  In June 1994, the largest Udon Thani 
transmitter center was opened in Thailand, with much 
fanfare, and it immediately received customers from both 

WNBC alias VOA Bound Brook, 
New Jersey, caught by THE, 1955.

MEMORIES FROM VOA RELAYS 
	 TEXT: JARI LEHTINEN, Lahti.



   RADIOMAAILMA 3/20258

found on the Aegean coast in Kavala, where both MW and SW 
transmitters were installed. VOA Kavala operated until 2006. 
	 This radio station has a special meaning for me, because the 
first QSL I received, confirming the report as correct, came from 
Washington. It verified that I had been to the Voice Of America 
via the Kavala relay station. I played it safe and I listened to an 
easy-to-report program. Of course, it was Willis Conover's Jazz 
Hour. What did you expect?  

	 RHODOS VOA Courier was a radio station built on the Coast 
Guard cutter Courier, which was anchored off the coast of Turkey. 
It used balloon antennas and transmitted programs to Soviet terri-
tory. There is an article about the unique VOA Courier in Radio-
maailma issue 1/2022. Over time, maintaining the ship became 
too cumbersome compared to a land station, so VOA rented a 
plot of land from Rhodes and moved the Courier's medium wave 
transmitter ashore. VOA Rhodes, which was difficult to hear on 
the busy frequency of 1260 kHz, disappeared from WRTH in 
2007. 

	 KUWAIT The political upheavals in the Middle East gave 
VOA the reason to establish a radio channel aimed at Iran and the 
youth, Radio Farda, which was intended to encourage the youth 
to pull the beards of the conservative mullahs and throw the hijab 
in the corner. The Iranian youth have followed this advice and 
received a bullet in their skull. Radio Farda's SW broadcasts were 
mostly from the United Arab Emirates. On medium waves, Farda 
was all too sure to be heard from Kuwait on the frequency of 1548 
kHz, where it appeared in 1996. Later, the program changed to 
Radio Sawa. The station has since fallen silent. 

	 MOROCCO The Free City of Tangier was a fascinating nest 
of spies, schemers and smugglers. According to colorful estima-
tes, one in four Tangier residents had reason to be wary of the 
police. There was also a lively shortwave activity there, which 
was not unnecessarily restricted by bureaucracy, whether it was 

1991-1992. 

	 COLOMBO In India, radio operations were a monopoly of All 
India Radio, but in Sri Lanka things were different. Radio Ceylon 
was a commercial short wave station, very popular in Asia, which 
easily became a partner for VOA. In 1951, it was agreed that Ceylon 
would begin relaying VOA programs, and in return, Ceylon would 
receive modern equipment from America, which was placed in 
Ekala, on the outskirts of Colombo. 

	 IRANAWILA In 1984, the Sri Lankan government and VOA 
agreed that the outdated relay station in Ekala would be replaced 
by a modern complex, which would be built in Iranawila. The site 
had coconut palms, wasteland, and a village of 188 fishing families, 
who would have to move to make way for the project. The Catholic 
Church raised an uproar. Why are people living peacefully being 
moved from their homes because of American propaganda? After 
various complaints and stages, construction work only began in 
1992. In 2017, the station's transmitter equipment was dismantled, 
and the property now houses a school and a community center. 
During the Covid period, the former VOA transmitter building 
served as a hospital. 

	 DJIBOUTI  A collaborative project with Radio Djibouti re-
sulted in an efficient medium wave relay on 1431 kHz in 2002. 
Djibouti received a 5 kilowatt FM station and a VOA MW station 
to transmit Radio Sawa's program to the Arab countries. Getting a 
response from Radio Sawa was a bit tricky, because we were living 
in a period when VOA did not necessarily always respond, not even 
every time. I finally reached the technical director Gerhard Straub 
K6XH in Washington, who in email promised a card which never 
arrived. The Djibouti MW station has transmitted Radio Djibouti's 
programs with a shortened broadcast time. 

	 KAVALA The Kavala relay station in Greece was once loca-
ted near Thessaloniki between 1953 and 1972. Better space was 

VOA Europe: On back row Paul Anthony, Willis Conover, Terry Hourigan. At the microphone Carol 
Parker, Dan Alexander, ja Gary Murphy. 



RADIOMAAILMA 3/2025 9

the evangelism carried out by IBRA or the advertising programs of 
Paulig and Dux. Voice Of America found Tangier an ideal location for 
a transmitter station as early as 1949. In time, it became cramped and 
the target audience also changed from Eastern Europe to Africa. A new 
transmitter center in Breich replaced Tangier in 1993. It operated until 
2008. 

	 MONROVIA Africa was one of the fiercest theaters of the great 
powers' struggle for hegemony, and the Monrovia relay station was set 
up in Liberia in 1952 to support the Americans. By 1963, the situation 
had reached such a point that listeners in the newly independent African 
countries were served by a separate African service, VOA Africa, for 
which Monrovia was naturally chosen as the base. The new, gleaming 
complex of six SW transmitters replaced the old, low-power medium-
wave station. 
	 VOA Monrovia was destroyed in the Liberian civil war. 4,000 Afri-
cans fled the fighting to the VOA compound in the hope that American 
property would not be touched. On September 17, 1990, the station was 
attacked and looters took everything that was not nailed to the floor. 
	 For a change, I never reported VOA Monrovia. Instead, I received 
a response from United Nations Radio, whose programs were sent to 
Africa via Monrovia.

	 MUNICH For some reason, longwave transmissions were not jam-
med. This was exploited by the Erching longwave station, which trans-
mitted VOA programs on 173 kHz from 1953 to 1973, after which it was 
replaced by the Ismaning mediumwave station on 1197 kHz. Ismaning 
broadcast in Eastern European languages ​​until the early 1990s. In the 
final phase, VOA Europe was established with great publicity, bringing 
together the cream of VOA's English-language broadcasts, starting with 
Willis Conover, and broadcasting Kasey Casem's American Top-40 at 
night. VOA Europe was abruptly shut down in 1997 without explanation.

	 OKINAWA One of the peculiarities of World War II was the fate 
of the Ryukyu Islands. The unique ancient kingdom was kept under 
American occupation until 1971. For this reason, the area gave its own 
country point in DX rankings. The Ryukyu Islands could be considered 
Japan's Porkkala; a pawn that guaranteed the victor of the war a favor-
able administration. 
	 The first replies from VOA's Okinawa shortwave station arrived in 
Finland as early as 1955, so it was not a difficult interception. To top 
it all off, the 1000 kilowatt mediumwave transmitter on 1178 kHz was 

only in use at night. Nothing more could have been done 
to ensure that Okinawa could be heard all the way to Fin-
land. I have NHK from Okinawa on three frequencies and 
both commercial stations in the province, but VOA and the 
Ryukyu Islands country point were of course already gone 
before I knew anything about DX listening. 

	 PORO POINT VOA Poro's background dates back to the 
Korean War, when the Americans established Wallace Air 
Base in the Philippines. The base's land naturally gave rise 
to a relay station to transmit the Voice of America to South-
east Asia as soon as the lines were set up in 1954. Thanks 
to Poro, Finland received a medium wave reply from the 
Philippines as early as 1957. In the 1990s, VOA Poro was 
split from its incorrectly tuned frequency of 1147 kHz. It 
was never admitted, but the split was obviously intentional, 
because Taiwan Fishery was making noise on 1143. In the 
late 1990s, the base was closed, the Poro short wave station 
was demolished, and the area was developed into a tourist 
trap. The Poro medium wave station was allowed to continue 
operating until March 2013. 

	 TINANG The Tinang relay station, also in the Philip-
pines, was born out of the Vietnam War. In 1966, Tinang was 
envisioned as VOA's new Asian center, replacing the likes 
of Poro and the old Malolos station. Malolos was a medium 
wave station that closed in 1967. 13 short wave transmit-
ters and 39 antennas ensured that Tinang could be heard not 
only in Southeast Asia but all over the world. The eruption 
of Mount Pinatubo in 1991 briefly shut down Tinang, but it 
was not until President Trump's signature in pen that Tinang 
was finally silenced. With the shutdown of the transmitter 
tubes in Tinang, Radio Pilipinas has been left homeless. 

	 SAO TOME A cooperation agreement was signed with 
Sao Tome & Principe in 1996, under which VOA built an 
efficient 600 kilowatt medium wave station. Although the 
frequency was 1530 kHz, which was heavily interfered with 
by Romania, VOA Pinheira could be heard even in Finland, 
if the conditions were favorable. In 2024, the station quietly 
ceased operations.

100 kilowatt General Electric -short wave transmitter in Okinawa, 1968.



   RADIOMAAILMA 3/202510

Gary Cooper, Mr Voice of America

	 TINIAN A new transmitter center was built on Tinian Island in the Mari-
anas in 1996 to reach China's potential audience of one billion listeners. The 
Marianas had experience with shortwave stations. Saipan was once home 
to Superrock KYOI, which broadcast to Japan, and FEBC station KFBS. 
Hurricane Yutu leveled VOA's station in 2018. 16 curtain antennas fell and 
one support mast snapped. Major repairs were made, but the station never 
recovered from the impact. The Tinian and Sao Tome relays ceased opera-
tions in the last year of the Biden administration, in 2024. 

	 MARATHON As a legacy of the failed Bay of Pigs invasion, VOA built 
a mediumwave station in the Florida Keys. The frequency 1180 kHz was 
used to reach listeners in Havana. The relay, which operated from 1962 to 
2017, was either poorly or very poorly heard, as Cuba was broadcasting 
its own program, Radio Rebelde, on the same frequency. Hannu Niilekselä 
reported on the subject in more detail in Radiomaailma issue 6/2022. 

	 BETHANY In 1942, when VOA began operations, the US government 
practically nationalized existing American shortwave stations for its own 
use during the war. VOA's first radio station was built in Bethany, Ohio 
in 1943, from which programs were sent all over the world using Crosley 
transmitters. Bethany was in operation until 1994. Today, the antenna masts 
have been dismantled, but the transmitter building is still standing. Tourists 
entering through the door can explore the Voice Of America museum and 
the premises of the West Chester Amateur Radio Club. 

	 DELANO The CBS-built shortwave station in Delano, California, 
opened in 1944. The location was carefully chosen for its Pacific broadcasts. 
The criteria were that the land could not be more than three miles from the 
coast, that the horizon could not be more than three degrees higher than the 
mountain peaks or other terrain obstacles, that the land had to be usable for 
a mile from east to west, and that the price had to be reasonable. Delano 
broadcast not only to the Pacific, but also to Japan and Korea, of course, 
and also carried programs for the Organization of American States. Delano 
last broadcast in October 2007. 

	 DIXON The Dixon shortwave station, halfway between San Francisco 
and Sacramento, closed in 1983. I don't recall ever hearing about it. NBC 
built the station in 1944 and owned it until 1963, when it was transferred 
to VOA.

	 GREENVILLE The Edward R. Murrow Transmitting Center in Green-
ville, North Carolina, was ultimately VOA's main shortwave station on the 
American continent. It has been in operation to this day. The design took a 

long time, and the criteria were a remote location, ease of 
power supply, and low-lying terrain. By the time it was 
finally opened in 1962, $23 million had been spent, but it 
also meant saying goodbye to the old and underpowered 
wartime relays in Brentwood and Bound Brook. Kim El-
liott broadcast his exciting Radiogram broadcasts from 
Greenville until he retired from VOA. 

OTHER RELAYS 

	 Voice Of America broadcasts have been carried by 
numerous different radio stations. If  FM relays are 
included, a complete list is a hopeless task. 
	 On AM, I have listened to VOA from some very sur-
prising places: 

	 MEYERTON South Africa's Sentech really tried to 
make the Meyerton shortwave station profitable. Airtime 
was sold to South African radio amateurs and various 
foreign services. In 1994, I reported to VOA Meyerton 
on frequency 4875. After the customer base dried up, the 
Meyerton transmitter complex was closed on March 31, 
2019. 

	 MOSCOW Relay that could not have been imagined 
before this, nor since. During Yeltsin's time, a single 
75-kilowatt, underpowered by Soviet standards, small 
transmitter was installed in Moscow on the frequency 
918 kHz to transmit the programming of various foreign 
services from the World Radio Network feed to foreign-
ers and tourists living in Moscow. One of the stations 
being relayed was Voice Of America. I received Open 
Radio Moscow's response to my report from Washington 
in 1992. 

	 PETROPAVLOVSK-KAMSHATSKY After the 
collapse of the Soviet Union, there was an opportunity 
to utilize the old transmitters of Radio Moscow and jam-
mer stations for international broadcasting at a reduced 
price. It was a matter of taste whether to grab Radio 
Netherlands, Radio Canada International, or Voice Of 
America from Irkutsk and Petropavlovsk-Kamshatsky, 
which sent test broadcasts for a while before starting to 
rent airtime to Radio Free Asia. My own RFA QSL is a 
letter that acknowledged my report of a measurement 
break in the program transmission chain. The message 
repeated in the transmission was "Eto pervi kanal. Eto 
pervi kanal Radio Svobodnaja Asia." The exact QTH was 
never revealed, so it goes in my books as a clandestine 
station. 

	 VIDIN During the Yugoslav wars, VOA acquired 
airtime from Bulgarian Radio. On frequency 1224, you 
could hear Serbian and other language broadcasts. Since 
I was missing the Bulgarian country point, I once again 
resorted to VOA's help in hunting countries. The QTH 
"Vidin via Bulgarian" written on the card tells you how 
well informed Washington was about the matter. It is 
valid nevertheless. At least one magic word was correct. 
RM


